donderdag 22 januari 2015

Nogmaals busje komt zo!

Nogmaals busje komt zo!

Midden 2012 had het toenmalige bestuur eindelijk van De Lijn gedaan gekregen dat er een bushalte zou komen aan de Muizensteenweg, tegenover de Schoolstraat. Voor onze senioren, die daar dagelijks gebruik van konden maken meer dan welkom. Lang bleef die hoop niet leven, want
eerst werd de lijn Mechelen-Muizen afgeschaft en daarna verdween ook de verbinding van Imeldalaan via Weynesbaan richting Putte.
Het huidige bestuur maakte zich sterk dat probleem te zullen oplossen en beloofde, na herhaalde onderhandelingen met De Lijn, dat beide verbindingen opnieuw zouden worden ingelegd.
Maand na maand vroegen wij naar de stand van zaken, maar de burgemeester herhaalt steevast het refrein dat hij wacht op antwoord van De Lijn.
Wel stellen we vast dat het bushokje van de Muizensesteenweg werd weggehaald en opnieuw geplaatst op de Mechelsesteenweg hoek P. Benoitlaan. Als verandering kan dat tellen, zo blijven we wel bezig!

Wisten jullie dat:

• de beloofde bussen van De Lijn (Muizen -> Olm-> Imeldaziekenhuis + Weynesbaan -> Putte) nog steeds onderweg zijn ... het bushokje aan de Muizensteenweg/Schoolstraat ondertussen al wel is verdwenen.
• de intenties én de creatie van de beloofde skatemogelijkheid in het Kastanjebos tot op vandaag de vormen van een échte "ramp" beginnen te krijgen, maar wij nog steeds aandringen op een dringende en degelijke uitvoering.


• onze partij ook steeds zal ijveren voor de optimalisatie van alle andere sportaccommodaties ; een resultaat hiervan is het derde voetbalveld op VC Rijmenam, waar onze partij de bal op de nieuwe stip kon leggen en dit vooral dank zij ex-schepen van sport Luc De Weerdt.
• er in het centrum van Bonheiden een kunstige fietsstalling werd geconstrueerd, die nog maar eens parkeerplaatsen in nam en door overvloedig gebruik dringend aan uitbreiding toe is...


• er van de geluidsschermen langs de R6, alleen de bewoners nog "wakker" liggen ...
• dat dank zij onze tussenkomst op de gemeenteraad er - op het laatste moment - een veiligere oversteek voor de fietsers werd gerealiseerd op het kruispunt van R6 en Putsesteenweg
• er in 2013 en in 2014 geen enkele meter riolering is aangelegd? Wat met de vooropgestelde europese normen?
• het bestuur besloten heeft het driehoekig pleintje in het centrum van Rijmenam, tussen Korte en Lange Dreef en momenteel dient als parking, in de toekomst te verkopen? Wat met de MIDDENSTAND van RIJMENAM?
• het nieuwe bestuur de intentie heeft om de zaal St. Martinus terug te verkopen in plaats van deze, mits een jaarlijkse investering, te renoveren zodanig dat er voor de plaatselijke verenigingen toch een noodzakelijke zaal ter beschikking komt voor hun activiteiten?


• zoals beloofd door het bestuur, er een aangelegd terras bouwverlof van 2014? Als tussenoplossing moesten de voorbehouden parkings van de mindervalieden hiervoor plaats maken. Wij kijken uit naar 2015!!
• rioleringswerken aan de “Brouwersdreef en Dorsthoeveweg” nog niet gestart zijn alhoewel dit dossier volledig klaar was voor uitvoering bij de beëindiging van de vorige legislatuur en de nodige kredieten voorzien waren.
• het dossier voor de vervanging van losliggende betonplaten op de Rijmenamseweg en Weynesbaan, dat bovendien klaar was voor uitvoering (aannemer zelfs gekend, eind 2012) naar de onderste schuif is verhuisd.
Met de klachten van geluidsoverlast van de omwonenden wordt geen rekening gehouden en de betonplaten zullen dus de eerst volgende 5 jaar ook niet vervangen worden.

De kleuterschool is er niet zomaar gekomen! Ga niet lopen met andermans pluimen!

Iedereen, de meerderheid en oppositie, is het erover eens dat de nieuwe kleuterschool het pronkstuk is van onze gemeente. Wat de BR echter stoort is dat de huidige schepen van onderwijs nogal onbeschaamd de pluimen van deze realisatie op haar eigen hoed steekt alsof dit project zonder meer de verdienste zou zijn van het huidige bestuur. Hier past een rechtzetting en we laten de feiten
spreken.
• De BR staat aan de wieg van dit project en heeft in haar beleid hieraan zelfs prioriteit gegeven boven het jeugdcentrum. En dat om twee redenen: budgettaire voorzichtigheid enerzijds, maar ook omdat met de kleuterschool niet mocht getalmd worden met het oog op adequate subsidiëring.
• De aanvraag van subsidiëring werd reeds in 2007 gedaan bij het ovsg (onderwijssecretariaat van de steden en gemeenten) onder het dossiernummer 0.1.9907.1 van AGIOn. De toenmalige schepen van onderwijs Frans Uyterhoeven BR, kreeg opdracht alle informatie te verzamelen en na te gaan welke formaliteiten moesten worden vervuld. Ingewijden weten dat dit een hele klus is.


• Op 4/9/2009 werd het gemeentebestuur ervan op de hoogte gebracht dat we in 2011-2012 zouden in aanmerking komen voor subsidies. • Intussen was door Raf De Saeger een raming gedaan van de kostprijs van de nieuwe campus. Op 28/4/2009 kreeg het bestuur daarvan het resultaat. (Het project werd geschat op €3.800.000 waarvan AGIOn €2.437.103 zou subsidiëren) Zo wisten we ongeveer waar we voor stonden.
• De aanvraag gebeurde en Bonheiden kreeg de toelating om de complexe machinerie op gang te brengen.
• Er werd een wedstrijd voor architecten georganiseerd om een nieuwe school te bouwen. Daarbij moest worden voldaan aan een aantal specifieke voorwaarden waaronder het aantal klassen, rekening houdend met de mogelijke groei van het aantal leerlingen. De lokalen moesten ook voldoen aan de huidige pedagogische vereisten. Onder de leiding van de Vlaamse Bouwmeester selecteerde de opdrachtgever 4 architectenbureaus, waaruit tenslotte DOC Architecten uit Nederland werd gekozen
om het project te realiseren.
• Voor de locatie moest intussen nog het huis nummer 21 worden aangekocht door de gemeente. De aankoop werd op 14/9/2012 goedgekeurd.
• Op 6/7/2011 werd officieel de opdracht geven aan DOC Architecten. Door de technische dienst werd een planning opgesteld voor het aanschrijven van aannemers met de uitnodiging tot deelname aan de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Er rezen echter problemen om kandidaat-aannemers te vinden. Ook dat moest opgelost worden. En niet te vergeten: heel dit verhaal speelde zich af tijdens de vorige legislatuur. Dit alles vergde vier jaar intensief werk vooraleer de eerste steen werd gelegd. Eer dus wie eer toekomt, de BR is fier op deze realisatie en hoopt dat velen van het resultaat zullen genieten.

Losliggende betonplaten.

Losliggende betonplaten veroorzaken veel gedaver en trillingen in de omliggende huizen. Vooral ’s morgens tijdens de ochtenddrukte hebben de bewoners van de Rijmenamse steenweg (tussen G.Gezellelaan en Eisenhowerlaan) en van de Weynesbaan (tussen het kruispunt ende Zwarte
Waterbeek) daar last van. Al geruime tijd klagen ze erover dat hun nachtrust daaronder lijdt.
BR heeft daarom in 2012 een dossier opgesteld en een budget voorzien om dit probleem op te lossen. Bij het einde van de vorige legislatuur was dit dossier klaar en was er een aannemer aangesteld. Deze liet het bestuur echter weten dat hij afzag van de opdracht. BR heeft er herhaaldelijk op aangedrongen dit dossier af te handelen, maar we stellen vast dat het huidige bestuur hier geen gevolg aan geeft. De nieuwe prioriteit schijnt te liggen bij feesten, recepties, nieuwjaarsdrink en vuurwerk!

In Bonheiden worden veiligheid, mobiliteit en ecologie in zeer kleine lettertjes geschreven!

Op 24 juli 2014 ging in de omgeving Oude Kasteellaan, een nieuwe verkeerssituatie in voege.
Al de wagens komende vanuit de achtergelegen straten (Harent en omgeving) moeten daardoor nu verplicht via de Eisenhowerlaan rijden, waar zich voetbal- en tennisterreinen bevinden.
Deze straat is aan de beide uiteinden amper 4 meter breed, en totaal ongeschikt voor de stroom wagens die ze nu bijkomend te verwerken krijgt.
Fietsers en voetgangers, die richting Oude Kasteellaan willen, moeten er twee stromen van wagens in de omgekeerde richting verplicht kruisen. Aan het kruispunt van de Eisenhowerlaan en de Rijmenamseweg is het bovendien zeer moeilijk en gevaarlijk invoegen of oversteken.
Wat als er iets gebeurt in de Eisenhowerlaan of aan de Rijmenamseweg?
Men verzadigt hiermee de al overvolle as centrum/Rijmenamseweg, waar op 5 januari bovendien de kleuterschool Gekko openging, nog extra.
Waarom houdt het bestuur zo angstvallig vast aan deze verkeerssituatie en de onveilige knip, zelfs door het presenteren van zeer dubieuze cijfers en voorhouden van op dat ogenblik niet bestaande technische rapporten, ook als blijkt dat de nieuwe regeling een absolute flop is? Uit een door de gemeente uitgevoerde enquête blijkt bovendien is over de verkeerssituatie.
Waarom wou men niet wachten om op basis van reële elementen eventueel te kunnen bijsturen?


En wat met de financiële toestand van onze gemeente?



In het verleden hebben de vorige besturen steeds de schuldenlast van de gemeente binnen de perken willen houden. En dat is nog aardig gelukt ook!!!
Bonheiden-Rijmenam was één van de beste leerlingen van de klas op financieel vlak.
Volgens de meerjarenplanning echter wil het huidige bestuur dermate veel gaan uitgeven en dus ook bijkomend gaan lenen, dat de schuldenlast van onze gemeente zal stijgen van ongeveer € 4,9 miljoen naar ongeveer 12 miljoen euro. Een stijging van € 7,1 miljoen!!! De totale jaarlijkse leningslasten zullen hierbij stijgen van €770 764 naar € 1 302 493 per jaar (bijna een verdubbeling).
Dit in contrast met de begroting van het OCMW die een extra reserve creëert van 2 miljoen euro, o.a. door de verkoop van de woningen aan de Olmenlaan. Geld dat vandaag echter lenen aan een intrestvoet van 4 à 5 %. Misschien kan die 2 miljoen euro van het OCMW gewoon terugvloeien
naar de gemeente waardoor deze minder zal moeten lenen, en dus beduidend minder intresten zal moeten betalen (het gaat hier snel over € 100 000 per jaar). Helaas, het huidige bestuur vindt dat niet nodig!!!
Dit is onaanvaardbaar in een periode van financiële onzekerheid en zal het volgende bestuur opzadelen met een financiële kater met alle gevolgen van dien. Tijd dus om het één en het ander te herzien of volhardt het huidige bestuur in deze boosheid? Hierbij een warme oproep aan het huidige bestuur: “Neem jullie verantwoordelijkheid”.

Bonheiden een paradijs voor toeristen die een parkeerplaats zoeken.

In de agglomeratie Bonheiden is er geen gevaar dat bezoekers verdwalen in de complexe urbane infrastructuur. Waar men ook gaat of staat, overal komt men wel een wegwijzer tegen die u zegt hoeveel minuten je nog verwijderd bent van het centrum. Een prachtig initiatief voor de massa
externe marktbezoekers!
Voor de eigen inwoners is dat echter overbodig - of moeten we veronderstellen dat Bonheiden het noorden is kwijtgeraakt?

Inzake esthetiek is het bedenkelijk en het informatief nut blijft erg beperkt.
Zijn we niet bezig met een soort aankondigingspolitiek waarin het middel belangrijker is dan de inhoud?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.